Merchant support.
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi brukar få in från våra handlare. Om du fortfarande undrar över något är du välkommen att höra av dig till oss – du hittar våra kontaktuppgifter längre ner.
Avräkningar
I de flesta fall betalas beloppet ut nästa arbetsdag efter att ordern har aktiverats, om inget annat har avtalats.
Serviceavgiften är den procentuella avgift Walley tar ut baserat på det totala inköpsvärdet. Avgiften dras av från avräkningsbeloppet och visas som en negativ post i avräkningsrapporten. Serviceavgiften är momspliktig i Sverige.
Absolut! Läs gärna mer här eller kontakta Merchant Services på help@walley.se för mer information.
Om du vill byta konto för utbetalningar, kontkakta Merchant Services på help@walley.se. Vi behöver ett kontobevis som visar att kontot tillhör ditt bolag.
Du hittar dina avräkningsrapporter i Merchant Hub under Reports.
Justeringar
Nej, det går inte att göra en positiv justering för kort- och bankbetalningar. Endast negativa justeringar, såsom returer, är möjliga.
Ja, Walley skickar automatiskt en uppdaterad faktura när en delretur är genomförd. För delbetalningar och kontoköp uppdateras beloppet på nästa månadsfaktura.
Du kan förlänga fakturans förfallodatum via Merchant Hub eller genom Payments-API:et (om detta är avtalat med Walley). Förlängning kan endast göras en gång per faktura och gäller enbart fakturaköp.
- Vid direktbetalningar gör Walley automatiskt återbetalningen via samma betalsätt.
- Vid andra betalmetoder får kunden ett mejl från Walley med instruktioner om att ange sitt bankkonto i MyWalley. När vi fått informationen betalas beloppet ut inom 1–3 arbetsdagar.
- Vid delbetalning eller kreditkonto minskas kundens saldo istället för att en återbetalning sker.
- Vid företagsfakturor skapas automatiskt en kreditnota vid retur eller justering. För att få den utbetald behöver kunden kontakta Walleys företagskundtjänst på b2b@walley.se.
Aktivering av faktura
En faktura kan ha status pending i upp till 90 dagar innan den automatiskt annulleras (om inget annat är överenskommet).
I de flesta fall kan du som handlare själv förlänga aktiveringstiden via Merchant Hub, beroende på när köpet gjordes och andra faktorer. Om möjligheten finns visas den i ordervyn när det är 7 dagar eller färre kvar till sista aktiveringsdatum.
Om förlängning inte är möjlig, kontakta Merchant Services på help@walley.se.
"On hold" betyder att köpet granskas i en bedrägerikontroll. Fakturan kan inte aktiveras förrän granskningen är klar och en ny status har tilldelats. Du kan läsa mer om detta i Anti Fraud-sektionen i vår Developer Portal.
Slutkundsprocess
I MyWalley får kunden full koll på sina betalningar. De kan till exempel:
- Se och betala sina fakturor.
- Förlänga förfallodatum.
- Välja att delbetala.
- Lägga till sitt bankkonto för smidigare återbetalningar.
Fakturan skickas direkt när ordern aktiveras. Vi rekommenderar att du som handlare aktiverar fakturan i samband med att ordern skickas.
- För konto- och delbetalningar skickas fakturan under nästa månad.
- Vid kampanjer, såsom "köp nu, betala om två månader", skickas fakturan samma månad som den förfaller.
Om en betalning annulleras släpps reservationen automatiskt inom 24 timmar.
På grund av banksekretess kan vi inte lämna ut betalningsinformation om enskilda kunder. Be kunden kontakta Walleys kundtjänst, så får den hjälp av oss direkt!
Guider för Walley
Logga in på Walley Merchant Hub för att hantera alla dina köp. Behöver du hjälp? Här hittar du guider för returer, aktivering, omskick av fakturor och mycket mer.
Besök vår Developer Portal för teknisk dokumentation och integrationer.
Produktutbud
Kontakta din ansvariga säljare om du vill expandera till nya marknader.
Behöver du hjälp?
Kontakta oss: help@walley.se