Walleys lojalitetskoncept boostar XXL:s kundklubb – 100 000 nya medlemmar sedan i juli
Sedan XXL implementerade Walleys lojalitetskoncept Loyalty Booster i somras har nästan 100 000 nya medlemmar anslutit sig till deras kundklubb. Kombinationen av skräddarsydda förmåner och en smidig registreringsprocess har varit avgörande för att driva den fortsatta tillväxten i kundklubben, som i dag har 4 miljoner medlemmar.

I oktober förra lanserade XXL Sport & Vildmark sin kundklubb XXL Reward med syftet att göra idrott och friluftsliv mer tillgängligt för alla, oavsett ekonomiska förutsättningar. Med poäng på alla köp, bonuscheckar och personliga erbjudanden har ambitionen varit att inte enbart erbjuda låga priser, utan även ge kunderna möjlighet att få tillgång till exklusiva förmåner.
Nyligen meddelade sport- och vildmarkskedjan att de nu har nått sitt övergripande mål om 4 miljoner kundklubbsmedlemmar. En bidragande faktor till detta är introduktionen av Walleys lojalitetsprogram Loyalty Booster i somras. Programmet, som är integrerat direkt i kassan, gör det möjligt för kunder att enkelt gå med i kundklubben med ett enda klick – utan krångel eller långa registreringsprocesser.
– Vi är stolta över att ha hjälpt XXL att växa sin kundklubb på så kort tid. Vårt mål med Loyalty Booster är att erbjuda en lösning som gör det enkelt för konsumenter att bli medlemmar, och samtidigt ge handlare möjlighet att skapa mer personliga kundresor. Vi ser fram emot att hjälpa fler e-handlare att nå lika imponerande resultat, säger David Hägg, Head of Product & Tech på Walley.
En personaliserad köpresa som driver tillväxt
Loyalty Booster är utformat för att förenkla och förbättra hela kundupplevelsen. Tack vare en färdig integration med lojalitetsplattformar som Voyado kan medlemsprofiler samlas och poäng, personalisering samt kundkommunikation hanteras smidigt och tryggt. Medlemmar får dessutom tillgång till Loyal Pay, som automatiskt hämtar kundens medlemsstatus och erbjuder exklusiva betalningsalternativ, som upp till 60 dagar kostnadsfri betaltid. Varje handlare kan sätta sin egen prägel på Loyal Pay – XXL har till exempel valt att kalla sin version för XXL Pay för att skapa en koppling till sitt eget varumärke och göra köpupplevelsen både trygg och personlig.
– Walleys lojalitetskoncept har gjort vägen in till vår kundklubb både enklare och mer friktionsfri. För oss på XXL är kundens trygghet i köpupplevelsen avgörande. En trygg köpupplevelse stärker relationen till våra kunder, och tillsammans med Walley kan vi bygga lojalitet som är både långsiktig och beständig, säger Emelie Friis, EVP Marketing & Growth på XXL.
85% av konsumenterna handlar mer med rätt lojalitetsförmån
Enligt Walleys rapport E-handelsanalysen 2024 är drygt 8 av 10 nordiska konsumenter redan medlemmar i någon kundklubb, och cirka 7 av 10 har en eller flera butiker de gärna återkommer till. Rapporten visar också att 85% av konsumenterna handlar för mer än planerat när de erbjuds rätt förmån från en kundklubb. Detta understryker vikten av relevanta och anpassade erbjudanden – något som Loyalty Booster och Loyal Pay möjliggör genom att integrera kunddata i både betalnings- och lojalitetslösningarna.
– Vi ser att konsumenter är mer benägna att återkomma till handlare som erbjuder en sömlös lojalitets- och betalningsupplevelse. Vår teknik, tillsammans med handlarnas egna kunddata, gör det möjligt att skapa personliga och relevanta erbjudanden som ökar både kundens nöjdhet och handlarens intäkter, avslutar David Hägg.