Allt fler väljer att handla online

“Black Week gav en klar indikation om att allt fler väljer att handla online i år vilket också kan ses tydligt nu under julhandeln där vi, precis som för Black Week ser en stark ökning på 61 % så här långt in i december. Med tanke på den tillväxt vi kunde se under Black Week, med en 98 % ökning, kunde man trott att många genomfört sina julklappsköp redan då, men hela december har varit en väldigt stark tillväxtmånad och även julhandeln slår alla rekord i år” säger Mikael Anstrin - General Manager på Walley.

På Walley ser man också förändrade köpmönster och en tidigareläggning av årets julhandel. De spår även att mellandagsrean kommer att se annorlunda ut i år.

 

Rekordtidig peak i försäljningen

“Nytt för i år är att konsumenterna valt att vara ute i mer god tid med sina julklappsköp och försäljningstopparna nåddes redan under den 13 och 14 december, vilket är två dagar tidigare än föregående år. Sett till åldersgrupp är det spannet 55-64 år som påvisar den största tillväxten med en ökning på hela 80 %. I och med den stora förflyttningen online för mellandagsrean i år blir det en mer flexibel rea som kan starta både tidigare och pågå längre och även här tror vi att vi kommer att kunna se förändringar” säger Mikael Anstrin - General Manager  på Walley.

Statistik:

  • Totala tillväxten i Sverige under julhandeln 61 %
  • Julhandelns försäljningstopp tidigarelagd med två dagar, 13/12 och 14/12 år 2020, jämfört med 15/12 och 16/12 år 2019
  • Å̊ldersgruppen 55-64 växer starkast under december med 80 % tillväxt

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:


Mikael Anstrin

General Manager – Walley
Telefon: 0736-562128
E-post: mikael.anstrin@collectorbank.se