Walley lanserar nytt koncept för ökad kundlojalitet – XXL först ut med XXL Pay
Betalaktören Walley introducerar ett innovativt lojalitetskoncept som kombinerar enkel medlemsregistrering med exklusiva betalningsalternativ för kundklubbsmedlemmar. XXL är först ut på marknaden med sin nya tjänst, XXL Pay, som lanseras den 1 juli. Tillsammans satsar företagen på att stärka kundlojaliteten.

Tekniken förenklar medlemsprocessen genom att eliminera flera steg, vilket gör det enklare för konsumenter att bli medlemmar. Registrerade medlemmar får tillgång till unika betalsätt, som exempelvis två månaders kostnadsfri betaltid. För handlare erbjuder konceptet en flexibel lojalitetslösning som kan anpassas efter deras specifika behov. Först ut att skräddarsy lösningen är XXL som har skapat ett eget varumärke, XXL Pay.
– XXL Pay är designat för att ge konsumenterna en smidig och förmånlig betalupplevelse, samtidigt som XXL kan öka kundlojaliteten. De känner sina konsumenter bäst, och genom att kunna skräddarsy den nya lojalitetslösningen tror vi att vår teknik tillsammans med deras kunskap om konsumenterna kommer skapa en förmånlig upplevelse för både XXL och deras kunder, säger David Hägg, Produktchef på Walley.
Enligt en rapport från Walley, Ehandelsanalysen 2024, framgår det att majoriteten (67%) av de nordiska konsumenterna har en eller flera butiker de gärna återkommer till. Trots detta är 15% av de nordiska e-handelskonsumenterna negativt inställda till kundklubbar. En vanlig anledning är att det upplevs som krångligt att gå med i kundklubbar och hantera många olika inloggningsuppgifter. Vidare visar rapporten att konsumenter som är medlemmar i en kundklubb är betydligt mer lojala än de som inte är det.
– Detta är ett teknikskifte i utvecklingen av kundlojalitet. Vi har fokuserat mycket på enkelhet för konsumenterna, då många upplever att det är för krångligt att signa upp sig i kundklubbar. Vi har sett att handlare som lyckas med sitt lojalitetsprogram kan öka kundlojaliteten avsevärt. Vår långsiktiga vision är att fortsätta hjälpa dem med detta genom att utveckla fler lojalitetslösningar, avslutar David Hägg.
Lojalitetskonceptet består av två huvudkomponenter: Loyal Pay och Loyalty Booster. Loyalty Booster är en ny teknik som med en knapptryckning låter konsumenter bli medlemmar, vilket eliminerar den långa registreringsprocessen. För medlemmar finns Loyal Pay som enkelt läser av konsumentens medlemsstatus och erbjuder förmånliga betalningsalternativ som endast finns tillgängliga för medlemmar. Lösningen är främst framtagen för handlare med etablerade kundklubbar och är kompatibel med plattformar som Voyado.
Om Walley
Walley är en strategisk partner inom betallösningar för stora e-handlare och butiker i Norden. Genom att erbjuda slutkunden flera flexibla betalsätt skapar Walley möjligheter för handlare att stärka relationer, förbättra kundupplevelsen och öka lönsamheten.
Walley är ett varumärke inom Norion Bank Group som erbjuder kundanpassade finansieringstjänster för företag och privatpersoner. Verksamheten bedrivs genom Norion Bank AB (publ) som är noterat på Nasdaq Stockholm.