Ökat intresse för B2B

På Walley märker man av ett tydligt ökat intresse för B2B-försäljning, både hos betalleverantörens befintliga handlare som redan idag säljer till företag, men även bland de som går i tankarna att starta upp B2B-kanalen. Precis som på många andra områden inom digitalisering är pandemin en bidragande orsak till ökningen.

“Många handlare som redan har en etablerad försäljningskanal online mot konsumentmarknaden ser även möjligheten att utöka verksamheten mot företag”, menar Josef Bosaeus som är Head of Sales på Walley.

Ett av de företag som nu satsar på att digitalisera sin B2B-försäljning är HiFi Klubben, som valde Walley som partner när det var dags att expandera på företagsmarknaden.


“Vi är i en expansionsfas och är redo att ta nästa steg i vår utveckling inom B2B, vilket ställer krav på en bra extern samarbetspartner. Vi ser fram emot att ta stora kliv tillsammans med Walley de kommande åren.” säger Carsten Larsson, Retail Consultant, HiFi Klubben.

Hifi Klubben har funnits i över 40 år och är specialister på ljud och bild. De senaste åren har de gått in på B2B-marknaden där de erbjuder små och medelstora företag förmånliga villkor inom ljud- och bildprodukter, med fokus på personlig service och förstklassig upplevelse. Tillsammans med Walley vill de ta stora kliv framåt på marknaden med ett starkt erbjudande på den svenska och norska marknaden.

" Genom att gå över till Walley får vi en partner som lägger tid och kraft på att ge våra kunder den bästa B2B-lösningen på marknaden".

Carsten Larsson, Retail Consultant – HiFi Klubben


“Vi har tidigare drivit B2B-lösningen helt inhouse men genom att gå över till Walley får vi en partner som lägger tid och kraft på att ge våra kunder den bästa B2B-lösningen på marknaden. Samtidigt kan vi fortsätta att lägga mer av vår tid på att nå ut till fler företagskunder. Jag har varit med och byggt B2B-försäljning inom andra stora bolag och arbetar du med rätt produktportfölj, kompetens, garantier och samarbetspartners så finns det väldigt goda möjligheter till bra tillväxt. Vi har ett mål om att omsätta dubbelt så mycket inom tre år för vår B2B-försäljning och det är ett mål jag tror vi kommer att nå då marknaden är så pass expansiv”, säger Carsten Larsson, Retail Consultant, HiFi Klubben.


Volymtillväxt på ca 90 %

Walley är en av de betallösningsleverantörer som var tidigt ute med en lösning för B2B-marknaden. Bara under 2020 kan Walley se en volymtillväxt på ca 90 % bland B2B-företagen. En ökning som delvis beror på att många nya kunder gått live med betallösningen under året men även när man exkluderar nya kunder ligger volymtillväxten fortfarande högt, ca 40 %.

“Att B2B-marknaden växer är egentligen inte så konstigt. Efterfrågan har funnits länge men det har saknats lösningar som förenklar köpresan för företagskunder. Vi ser en tydlig trend hos de handlare som byter till oss hur snabbt B2B-försäljningen ökar när det får möjlighet att möta företagskundernas behov vad gäller betalningar”, menar Josef Bosaeus, Head of Sales – Walley.