Starkt fokus på kundupplevelse

Sportsdeals resa började för flera årtionden sedan som en friluftsbutik i Telemark. År 2005 blev Sportsdeal en av de första nätbutikerna i Norge att erbjuda friluftsprodukter för hytteturer. Sortimentet består av allt från fiskespön och cyklar, till vandringsbyxor och snöskor. Bolaget har sedan start haft en god tillväxt och ett starkt fokus på kundupplevelse, där betallösningen har en viktig funktion.

Sportsdeals mål är att erbjuda den bästa köpupplevelsen på marknaden. Det kräver att vi har en betallösning som är anpassad efter just våra kunders beteenden och behov. Med vår tidigare betallösning hade vi inte möjlighet att leva upp till det. Därför vände vi oss till Walley som precis som vi vill att alla konsumenter ska kunna handla på ett sätt som passar just dem bäst", säger Mathias Irgemo, COO på Sportsdeal.

En betallösning som bygger kundlojalitet

Sportsdeal samarbetade fram till 2018 med en större aktör som erbjöd en standardiserad betallösning. För att hitta en mer anpassad lösning och bättre kundservice vände de sig till Walley.

Alla verksamheter är unika och en specifik lösning kan inte passa alla. Varje köpresa behöver anpassas för att skapa en så bra slutkundsrelation som möjligt. Som en långsiktig och strategisk partner för handlare i hela Norden jobbar vi tätt tillsammans i utvecklingsfasen och med att långsiktigt utveckla affären", säger Steffan Berg, Head of Sales, Norge på Walley.

Sportsdeals nya checkout gör det tryggt och enkelt för slutkunder att ta full kontroll över sina betalningar.


Walleys checkout är väldigt enkel att använda. Det krävs max tre klick för att våra kunder ska köpa en vara. Genom att erbjuda en förstklassig köpupplevelse kan vi vårda våra existerande kundrelationer och samtidigt skapa nya. Vi ser att kunder väljer att handla hos oss framför konkurrenter som har en krångligare köpupplevelse. Vår betallösning är därför både en konkurrensfördel och ett verktyg för att bygga kundlojalitet", säger Mathias Irgemo.

Ökad konvertering med Walley Checkout

Som e-handelsaktör på den norska marknaden är det viktigt för Sportsdeal att erbjuda valfrihet och betalningsalternativ som de norska konsumenterna efterfrågar. Där har Walley mött Sportsdeals behov väl.

Vi ser väldigt positivt på satsningen som Walley gör för att skapa ännu smartare, enklare och tryggare betalningar. En checkout med flera olika betalnings- och leveransalternativ, som sätter kundupplevelsen i centrum ger en positiv inverkan på både vår kundnöjdhet och lönsamhet vilket i sin tur kommer ge en förväntad positiv effekt på vår konverteringsgrad som redan i dag är bättre än branschsnittet", säger Mathias Irgemo.