Valfrihet för kunden genom hela köpresan

På samma sätt som Topformula erbjuder flera olika alternativ på produkter, ville de kunna erbjuda flera olika leveransalternativ. Målet var att få en optimal checkout-process där identifiering, leveranssätt och betalning är i synk.

”Att erbjuda ett brett utbud av leveransalternativ behövs för att skapa en positiv köpupplevelse för kunden. Olika leveransalternativ fyller, precis som olika betalsätt, olika värden för olika kunder och därför ville vi låta kunden välja fritt och fullt ut även där”, säger Fredric Boson, CEO på Topformula.

Vi ser en klar ökning i både kundnöjdhet och konvertering

— Fredric Boson, CEO Topformula


Komplett lösning där identifiering, leveranssätt och betalning är i synk

Topformula valde att satsa på ett brett utbud av leveransalternativ till sina kunder och byggde först lösningen själva. Den egna lösningen var redo att gå live men efter att de fått se Walleys leveransmodul beslöt de att istället låta funktionen helt byggas av Walley.

”Vår egen lösning kom aldrig upp då vi hela tiden fastnade i så mycket buggar när vi skulle knyta samman alla system. Den var klar och redo att lanseras men till slut valde vi att lägga allt vårt eget åt sidan och implementera Walleys helhetslösning med nShift integrerat. Walleys leveransmodul löste behovet genom att knyta samman våra leveransalternativ med identifiering och betalning i checkoutflödet – och snabbt därefter kunde vi erbjuda kunden en bättre helhetsupplevelse!” säger Fredric Boson, CEO Topformula.

För Topformula var det självklart att låta en av de viktigaste aktörerna i köpresan skapa en komplett lösning för hela flödet.

”Att erbjuda en helhetslösning från Walley med fullständig integration skapar hög trovärdighet gentemot våra kunder men även bättre stabilitet för oss”, säger Fredric Boson, CEO Topformula.

 

28% ökning för Topformulas ordervärde under 2020

Nöjdare kunder och ökad konvertering

Det är tydligt att Topformulas kunder vill kunna välja fritt under hela sin köpresa. Walleys lösning resulterade snabbt i effekter värda att vänta på.

”Vi ser en klar ökning i både kundnöjdhet och konvertering med en 4% ökning i konvertering och ett ökat ordervärde på 28%. För oss som redan har en bra konverteringsgrad är detta väldigt fina siffror. Vi ser även effekter som att kunder hör av sig till oss och tackar för att de nu har möjligheten att välja utifrån vad som passar dem bäst. Min checkout måste fungera perfekt och ge en positiv kundupplevelse, vilket Walley lyckats lösa”, säger Fredric Boson, CEO på Topformula.


CEO:ns val av leveranssätt

Kunder väljer olika leveranssätt, utifrån vad de handlar och var de handlar i från. Det tillkommer ständigt nya leveranssätt – vilket föredrar CEO på Topformula själv att använda när han handlar online?

”Jag har två favoriter, Instabox och Early Bird. Hos Instabox uppskattar jag exaktheten och snabbheten, de levererar verkligen vad de lovar. Samtidigt lyckas Early Bird bra med bekvämligheten då jag får mina inköp utanför dörren. Det krävs inget mer av mig som kund än att handla, och det är inget bekymmer”, säger Fredric Boson, CEO på Topformula.