Pen Store ville förbättra kundupplevelsen

Vd:n och grundaren Jacob Bergström har varit med i branschen i många år och vet att en kundvänlig betallösning är A och O för ett e-handelsbolag. När gänget på Pen Store bestämde sig för att byta checkout letade de efter en lösning som skulle vara så friktionsfri som möjligt för både slutkund och e-handlare under hela kundresan.

”Jag förväntar mig att det ska finnas möjlighet till olika betalsätt samt att e-handlare och leverantör jobbar mot ett gemensamt mål. Vi har våra kunder tillsammans och det är viktigt att agera därefter" säger Jacob Bergström, Vd för Pen Store.

Varför Pen Store bytte checkout är sprunget ur flera anledningar. En var att de inte upplevde att de fick tillräcklig uppmärksamhet från sin förra leverantör och en annan låg i att de kontinuerligt utvärderar sin tjänst för att förbättra kundupplevelsen. I samma veva bestämde sig bolaget för att se sig omkring efter en ny lösning. De gjorde sin hemläxa och tog in offerter från flera olika leverantörer. Jacob berättar varför det blev Walley som drog det längsta strået:

 

" Kassan är snygg, enkel och tydlig för både desktop och mobil. Sedan gillade vi transparensen man får genom analysverktyget Insights. Men mest handlade det om en magkänsla – vi fick ett bra bemötande och Walley var riktigt taggade på att samarbeta.”

Jacob Bergström, Vd – Pen Store

 

Ett lyckat byte

Nu har checkouten varit igång sedan mars och enligt Jacob har det bara varit positiva kommentarer från kunder och inte några förändringar i konverteringen vilket han ser som ett kvitto på ett lyckat byte.

På frågan vad som är det bästa med Walleys checkout menar Jacob att det är en stor fördel att kunna erbjuda kunderna 30-dagars faktura och få tillgång till kunddata i och med Insights. Analysverktyget har gett en större betydelse för Pen Store än Jacob först trodde.

Att implementera en checkout kräver en del arbete. Integrationen får inte kompromissa med kundens säkerhet eller andra flöden och minuterna under själva bytet var nervösa.

”Det var några svettiga minuter, men sedan såg vi hur ordrarna trillade in som vanligt och kunde andas ut”, säger Jacob.

Vi har en ny marknadsansvarig som kan gräva i datan vilket är väldigt värdefullt. Det finns många sätt att lära känna sina kunder, men genom datan som kommer från en checkout kan vi vara säkra på att det är statistik från 100% av våra kunder.