Byggmax fortsätter satsning efter rekordår – lanserar anpassad leveranslösning med Walley

2020 har varit ett starkt tillväxtår för Byggmax, inte minst i deras e-handel. Nu siktar de ännu högre mot att erbjuda kunderna en optimal köpresa och har tillsammans med betalleverantören Walley förbättrat möjligheten för kunderna att välja olika leveransalternativ i utcheckningen, en så kallad Split Shipment-lösning. ”Vårt nära samarbete med Walley har gjort det möjligt att utveckla en mycket bra lösning för våra kunder” säger Micke Tilja, Online Manager på Byggmax. 

Anpassad leveranslösning integrerad i checkout

Det var flera utmaningar Byggmax behövde förhålla sig till för att kunna skapa en flexibel e-handelsupplevelse. Med målet att tillgodose sina kunders önskemål om betalning och leverans som passar oavsett vilken produkt man har köpt, genomförde Byggmax ett projekt tillsammans Walley, där en anpassad leveranslösning har integrerats i Walley Checkout.

”Inom e-handel kan de produkter en kund lägger i sin varukorg ha olika förutsättningar ur ett logistikperspektiv. De kan levereras från olika platser, skilja sig i tillgänglighet och hanteringstid. När du exempelvis handlar kläder kan leveranser komma i omgångar utan att du som konsument har en överblick över hur och när dessa paket levereras, något som inte fungerar när du har ett byggprojekt igång. Lösningen kan se vilka leveransförutsättningar enskilda produkter har och erbjuder kunden att välja de leveransalternativ som passar bäst” säger Philip Winberg, Product Manager på Walley.

Helt kundunika integrationer

Den komplexa lösningen har lanserats i Sverige, Norge, Danmark och Finland och en stor möjliggörare till det är Walley Checkout som har en leveransmodul med integrationer mot e-handelsplattformar och TMS, men även möjlighet att göra helt kundunika integrationer som i det här fallet.

”Byggmax har en komplex omnistruktur där prisbild, leveranser och kundupplevelse ska fungera i flera kanaler och för kunder runt om i hela Norden. För att utöka vår möjlighet till en förstklassig betal- och leveransupplevelse på allt från virke och tunga byggvaror, ner till skruv och plugg, krävs en e-handelsupplevelse som är flexibel men också partners som kan tillmötesgå denna flexibilitet och förändring” säger Micke Tilja, Online Manager på Byggmax.

Vi ser Walley som en nära samarbetspartner som möter våra krav på ett flexibelt arbetssätt"

Micke Tilja, Online Manager – Byggmax


Med över 170 butiker i Norden säljer Byggmax byggvaror för hemmets alla projekt - från virke, golv och cement till fönster och färg. Som enda aktör i Norden levererar deras e-handel virke direkt ut till kunden. 2020 var ett starkt tillväxtår för Byggmax, inte minst inom deras e-handel. De siktar högt och det här projektet är ett av många steg de tar för att stärka sin position ytterligare.

”Vi ser Walley som en nära samarbetspartner som möter våra krav på ett flexibelt arbetssätt vilket möjliggör att vi kan anpassa en lösning utifrån våra behov. På sikt förväntar vi oss att våra utvecklade leveransmöjligheter ger ökad kundnöjdhet och en ännu starkare relation med våra kunder, vilket i sin tur ger ökad konverteringsgrad och en högre andel orders” säger Micke Tilja, Online Manager på Byggmax.

Vad letar du efter?

Om Walley Karriär Nyheter Hållbarhet Dataskydd

Kontakta oss

Lilla Bommens Torg 11

411 04 Göteborg

Box 11914, 404 39 Göteborg