Allt du undrar, samlat på samma ställe.
Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi brukar få av våra kunder. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig, så reder vi ut det tillsammans!
Betalning & fakturor
Du kan se din aktiva skuld på My Walley eller i Walley-appen.
Om du har fått en påminnelse är din faktura troligtvis obetald. Det kan även vara så att betalningen kommit oss tillhanda efter att påminnelsefakturan skickades ut, i så fall behöver du endast betala in påminnelseavgiften. Detaljer om dina fakturor hittar du på My Walley.
De flesta fakturor går att delbetala genom att betala ett lägre belopp, dock minst det lägsta beloppet som finns angivet på fakturan. På My Walley kan du se vilka betalalternativ som finns för din faktura.
Du kan betala din faktura till Plusgiro 417 74 04-3 eller Bankgiro 811-4092.
Våra fakturor skickas oftast via mejl. Om du inte hittar din faktura i inkorgen, kolla i skräpposten. Du kan alltid se dina obetalda fakturor på My Walley eller i Walley-appen. Det kan även vara så att fakturan inte skapats ännu. Om du har handlat på konto får du din faktura i mitten på nästkommande månad.
För närvarande erbjuder vi endast e-faktura för köp via ett fåtal aktörer, däribland Apoteket AB. Resten av våra fakturor skickas via mejl eller post. Du kan även se dina fakturor via My Walley eller i Walley-appen.
Du har rätt att ångra att du ingått kreditavtal med oss inom 14 dagar från det att avtalet om kreditkonto tecknades. Om du valt att inte betala hela fakturabeloppet på förfallodagen och därigenom anses ha automatiskt tecknat avtal om kreditkonto innebär detta att du kan ångra kreditkontoavtalet inom 14 dagar från den dag då fakturan förföll till betalning. Om du ångrar kreditavtalet skall du snarast, dock senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss detta, återbetala hela kapitalbeloppet till oss samt den avtalade krediträntan som belöper från fakturadatum och 30 dagar framåt. Om du inte återbetalar kapitalbeloppet senast nämnda datum, kommer du att debiteras en dröjsmålsränta om 2,5 % per månad för tiden därefter till dess full återbetalning sker. Om du ångrar fler än ett kreditkontoavtal inom tre månader spärras du automatiskt för nya krediter i sex månader. Detta är ett led i Walleys arbete mot penningtvätt.
Meddelande om att du ångrar avtalet om kreditkonto kan ske via hello@walley.se eller på telefon 010 161 01 00.
Collector Bank AB har bytt bolagsnamn till Norion Bank AB. Namnbytet påverkar inte dig som kund hos oss, utan verksamheten kommer fortsatt bedrivas genom våra tre varumärken: Norion Bank (Företag och Fastigheter), Walley (Payments) och Collector (privat, samt sparkonto för företag).
Därför står det att Norion Bank AB på din faktura, även om du har handlat med Walley.
Retur & återbetalning
Om du har gjort en retur kan du enkelt förlänga betaltiden för din faktura via MyWalley eller i Walley-appen. Om du bara returnerade en del av din beställning, kan du betala för varorna du behåller samt eventuella returavgifter med samma betaluppgifter.
Gäller din retur en delbetalning, eller tar returen längre tid än väntat? Hör av dig till vår kundservice, så hjälper vi dig!
Om du har betalat för mycket återbetalar vi beloppet till det bankkonto du har anslutit för återbetalning. Du kan enkelt ändra eller lägga till ett nytt konto via MyWalley. Vid större återbetalningar kan vi behöva en betalkvittens. Om du har delbetalat eller har ett konto hos oss, dras beloppet av på din nästa faktura.
Nekat köp & kreditupplysning
När du väljer att betala med faktura gör vi en kreditupplysning. Om köpet inte godkänns kan det bero på något av följande:
- Du har obetalda fakturor hos oss.
- Du uppfyller inte något av våra grundkrav.
- Du har ett pågående inkassoärende.
- Du har anmält att du förlorat din ID-handling.
- Du har en pågående skuldsanering.
- Du har en betalningsanmärkning.
När du väljer att betala med faktura gör vi en kreditupplysning för att säkerställa ansvarsfull kreditgivning. Om du är ny kund hos Walley gör vi alltid en kontroll.
Eftersom fakturaköp räknas som en kredit kan företaget ta in uppgifter som inkomst, fastigheter och betalningsanmärkningar. Det är en standardrutin som hjälper både dig och butiken att säkerställa att betalningen sker på ett säkert sätt, helt enkelt.
Walley är en del av Norion Bank AB (tidigare Collector Bank AB).
Om du är ny kund hos Walley gör vi alltid en kreditupplysning när du väljer att betala med faktura eller ansöker om kredit. Det är en standardrutin för att säkerställa en trygg betalupplevelse – både för dig och företaget du handlar hos.
Bedrägeri
Om någon har försökt ansöka om en kredit i ditt namn är det viktigt att agera snabbt.
1. Kontakta oss och e-handeln där varan är köpt för att försöka stoppa leveransen.
2. Kontakta Creditsafe för en översikt över eventuella kreditförfrågningar. Du kan även spärra ditt personnummer här.
3. Gör en polisanmälan – alla brott ska rapporteras. (Vi behöver dock ingen kopia av anmälan om varan eller tjänsten inte har levererats.)
Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på fraud@walley.se.
Om du misstänker att någon har använt dina uppgifter för att ansöka om en kredit eller genomföra ett köp, kontakta oss så snart som möjligt. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du mejla fraud@walley.se med följande information:
- Namn
- Personnummer
- Mejladress och telefonnummer
- Fakturanummer eller lånenummer
- Beskrivning av vad som hänt (När upptäckte du bedrägeriet? Vilka åtgärder har du vidtagit? Finns det en misstänkt?)
- Diarienummer
- Kopia på polisanmälan
Om du ännu inte har fått en kopia av polisanmälan kan du skicka in diarienummer och polisdistrikt så länge. Har du redan gjort en anmälan där Walley inte står med? Då kan du enkelt kontakta Polisen på 114 14 för att göra en tilläggsanmälan.
Kom ihåg att skicka in kopian så snart du har fått den, så hjälper vi dig vidare!
Fullmakt
Ja, men om personen du ringer för inte är med under samtalet behöver vi en kopia på en fullmakt. Du kan enkelt skicka in den till vår kundservice via mejl eller post.
Ladda ner en fullmakt
Kund på Apoteket
Du ansluter autogiro genom att fylla i dina uppgifter i detta formulär.
Har du inte BankID? Då kan du istället skriva ut Apotekets autogiroblankett, fylla i den och skicka den till oss per post (adressen finns på blanketten).
Avtalet ska undertecknas av dig som kontoinnehavare, alltså den person som fakturan är utställd till. Om det undertecknas av ett ombud eller en förvaltare behöver en originalfullmakt eller ett förordnande bifogas.
När ditt autogiro är aktiverat ser du en autogiroetikett längst ner på din nästa faktura i MyWalley. Om du tecknar autogiromedgivandet efter att fakturan redan har skickats ut, aktiveras autogirot först när nästa faktura skickas ut.
Absolut! Hör av dig till vår kundservice så hjälper vi dig att göra ändringen.
Det kan finnas flera anledningar till att fakturabetalning inte godkänns:
- Skyddade personuppgifter – om du har skyddade personuppgifter kan du tyvärr inte handla på faktura. Välj istället ett annat betalningsalternativ.
- Betalningsanmärkning eller skuld hos Kronofogden – har du en betalningsanmärkning, en aktiv skuld hos Kronofogden eller skuldsanering kan fakturabetalning nekas.
Om du har frågor om ditt köp är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice.
Eftersom dina beställningar är sekretessbelagda kan vi tyvärr inte se vilka produkter du har köpt. För att få information om ditt högkostnadsskydd behöver du kontakta Apoteket direkt via apoteket.se.
Av sekretesskäl specificeras inte läkemedlen på fakturan. Om du vill ha information om vilka läkemedel fakturan gäller, kan du kontakta Apotekets kundservice på 0771 450 450 och uppge ditt ordernummer.
Företagskund
Nej, vi kan tyvärr inte skicka elektroniska fakturor om bolagets organisationsnummer inte finns registrerat i Peppol.
Vill du som företagskund komma i kontakt med oss? Mejla b2b@walley.se eller ring oss på 010-161 01 00, så hjälper vi dig.
Om ni har fått en påminnelse trots att betalningen är gjord kan det bero på att vi mottog betalningen efter förfallodatumet. Det kan också vara så att betalningen inte har kunnat matchas korrekt, till exempel om fel OCR-nummer eller bankgironummer har använts.
Om betalningen ligger oplacerad hos oss behöver vi en betalningskvittens för att kunna spåra och koppla den till rätt faktura.
Vill du som företagskund komma i kontakt med oss? Mejla b2b@walley.se eller ring oss på 010-161 01 00, så hjälper vi dig.
Ja, vi kan registrera en mejladress dit vi i första hand skickar era fakturor.
Vill du som företagskund komma i kontakt med oss? Mejla b2b@walley.se eller ring oss på 010-161 01 00, så hjälper vi dig.
Om en faktura krediteras efter att den redan har betalats, uppstår ett tillgodohavande. Eftersom företag har olika preferenser för hur detta hanteras, gör vi inga automatiska återbetalningar.
Vi kan antingen betala ut tillgodobeloppet eller flytta det till en annan obetald faktura – det är upp till er. Hör av er till oss och meddela hur ni vill att vi hanterar krediten.
Vill du som företagskund komma i kontakt med oss? Mejla b2b@walley.se eller ring oss på 010-161 01 00, så hjälper vi dig.
Varje faktura har ett unikt OCR-nummer som används för att matcha betalningen till rätt faktura. Eftersom det bara går att ange ett OCR-nummer per betalning, kan två fakturor inte betalas tillsammans i en och samma transaktion.
När två fakturor betalas samtidigt utan separata OCR-nummer, placeras hela beloppet på en av fakturorna. Den andra fakturan registreras då som obetald, och en påminnelse skickas ut.
Vill du som företagskund komma i kontakt med oss? Mejla b2b@walley.se eller ring oss på 010-161 01 00, så hjälper vi dig.
Personuppgifter
På Walley värnar vi om din integritet. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här. Om du vill nyttja dina rättigheter är du alltid välkommen att kontakta oss på privacy@norionbank.se. Vill du beställa ett registerutdrag? Det gör du enkelt på gdpr.norionbank.se.
Vill du prata med oss?
Måndag - Fredag
09:00 - 18:00
Lördag
10:00 - 16:00
Söndag
10:00 - 15:00
Ring oss på
010 - 161 01 00eller mejla till
hello@walley.se